Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2025 r., poz. 733.) oraz § 2 Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Żelechów przyjętego uchwałą nr XIX/121/2025 Rady Miejskiej w Żelechowie z dnia 28 sierpnia 2025 roku
przypomina się właścicielom nieruchomości o obowiązku: uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z dróg dla pieszych (chodników) położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taką drogę uznaję się wydzieloną część drogi publicznej przeznaczoną do ruchu pieszych położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
Wyżej wymieniony obowiązek powinien być realizowany przez odgarnięcie zanieczyszczeń w miejsce nie powodujące zakłóceń ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających śliskość drogi dla pieszych.
Obowiązek sprzątania chodnika dotyczy: właścicieli, współwłaścicieli nieruchomości, użytkowników wieczystych, osób posiadających nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu oraz innych podmiotów władających nieruchomością.
Powyższy obowiązek dotyczy właścicieli wszystkich nieruchomości bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania. Zatem bez znaczenia jest, czy działka granicząca z chodnikiem jest zabudowana czy nie, czy właściciel mieszka na posesji czy nie. Niewykonanie ww. obowiązku podlega karze grzywny zgodnie z art. 10 ust. 2 i 2a ww. ustawy.
Burmistrz Żelechowa
Krystyna Wieczorkiewicz











